Hamownia to jedno z najdroższych elementów wyposażenia, jakie posiada warsztat tuningowy. Obecnie mamy bardzo duży wybór produktów od różnych producentów z całego świata. W ofercie znajdziemy hamownie drogowe, podwoziowe, na piastę oraz silnikowe. Te pierwsze są montowane na koło jak np. Insoric, DynoPro, czy Dynomet. Kolejne to hamownie podwoziowe obciążeniowe lub inercyjne oraz montowane bezpośrednio do piast (hub dyno). Ostatni typ hamowni i zarazem najmniej popularny, to hamownie silnikowe, które są dobrym dodatkiem do hamowni podwoziowych.

Bardzo często widzicie wyniki pomiaru hamownią drogową i zastanawiacie się, czym hamownie drogowe są wiarygodnym źródłem danych? Odpowiedź jest prosta.

Interesują nas zmiany momentu i mocy po modyfikacji map w sterowniku silnika, które hamownia drogowa pokaże nam tak samo jak hamownia podwoziowa. Nie ma znaczenia, czy punktem wyjściowym jest hamownia inercyjna, obciążeniowa, drogowa, na piastę, gdyż każda z nich pokaże nam ten sam, procentowy przyrost mocy. Jest jeden warunek dla wszystkich typów hamowni, a mianowicie ich poprawna kalibracja.

Wiele firm obok hamowni podwoziowej korzysta również z hamowni drogowej. Dlaczego? Głównie dlatego, że nie posiadają hamowni 4×4 i wtedy z pomocą przychodzi hamownia drogowa. Dane, które są nam potrzebne przy użyciu hamowni drogowej, to – masa samochodu z kierowcą, ciśnienie atmosferyczne, temperatura otoczenia i obwód koła, a resztę danych zbiera urządzenie i przetwarza urządzenie.

Czy hamownia drogowa jest bezpieczna?

Wszystko zależy od tego w jakich warunkach jest używana. W trosce o naszych Klientów współpracujemy z Aeroklubem Ziemi Pilskiej, który zapewnia nam dostęp do użytkowania lotniska, a więc stroimy Wasze samochody w bezpiecznych warunkach. Mamy możliwość hamownia na odpowiednim biegu bez obawy o ruch drogowy, pieszych, zwierzynę, czy limity prędkości. W wypadku samochodów z napędem na cztery koła, hamownia drogowa jest świetnym rozwiązaniem i jest często używana podczas chiptuningu bardzo mocnych aut (np. Sportmile Polska)

Bez wątpienia hamownia jest niezbędnym narzędziem pracy tunera, potrzebnym nie tylko do diagnostyki, ale również do bezpiecznego podnoszenia mocy i strojenia samochodu w kontrolowanych warunkach. Dzięki niej na wykresie widzimy wszystkie dokonywane przez nas zmiany w sterowniku, który kalibrujemy. Pamiętajcie również o tym, że hamownia nie mierzy mocy i momentu samochodu, ale je liczy na podstawie zebranych danych i właśnie dlatego celowo nie użyłem słowa pomiar w tym poście.

W Jackson Racing używamy hamowni drogowej Insoric Real Power Dyno-System, która jest jedyną hamownią tego typu z certyfikatem TÜV.

Jesteś zainteresowany usługą podniesienia mocy lub strojenia na komputerze standalone?

Zapraszamy do kontaktu:
📞 519 565 097
📩 info@jacksonracing.pl
lub na Facebooku

Zdjęcia pożyczone od:
– High Performance Academy
– Insoric Sales GmbH & Co. KG